De focus van de Kracht van Kracht

We willen jongeren gezonder maken op een andere manier dan tot nu toe gedaan is. Daarom ligt de focus van de Kracht van Kracht niet op overgewicht maar op de gezondheid van álle jongeren. We zullen niet focussen op wat jongeren moeten doen, maar juist op wat jongeren willen en kunnen doen om gezond te leven. In dit programma gaan we uit van de kracht van jongeren.

Psychologie en Biologie

Het is een misverstand dat krachtgerelateerde inspanningen schadelijk zijn voor jongeren. In tegendeel, krachtgerelateerde inspanningen zijn vanuit zowel biologisch als psychologisch perspectief geschikt om jongeren gezonder te maken. Krachtinspanningen zijn goed voor álle jongeren en, wanneer ze in de juiste vorm worden gegoten, ook erg leuk. Ook jongeren die wat zwaarder zijn - die vaak minder plezier beleven aan inspanningen waarbij het gaat om het uithoudingsvermogen - zullen hier plezier aan hebben.

Vanuit de biologie is bekend dat jongeren die iets zwaarder zijn niet alleen meer vetmassa hebben maar ook meer spiermassa. Hoe zwaarder iemand is, hoe sterker deze persoon zal zijn, én hoe beter in op kracht gerichte inspanningen. Daarnaast zal krachtgerelateerde inspanning een gunstig effect hebben op de toename van de spiermassa (en daarmee de verhouding tussen vetmassa en spiermassa), wat, in tegenstelling tot programma's gericht op voeding, positieve lange termijn effecten heeft op het energiemetabolisme (dat is: een verhoogd energiegebruik). Wij richten ons dan ook niet op het afvallen van jongeren, maar op het verbeteren van de verhouding tussen vetmassa en spiermassa. Verder betekent een verhoogde spiermassa bij een gelijk blijvend gewicht dat er een afname is van vetmassa. Dit is wenselijk, omdat het percentage vetmassa een belangrijke voorspeller is van chronische ziekten zoals diabetes mellitus type 2, hyperlipidemie, hypertensie en atherosclerose. Door de risico's daarop te verminderen wordt een belangrijke gezondheidswinst behaald. Op lange termijn betekent een hogere spiermassa dus een hoger energiegebruik en minder gewichtstoename of zelfs een gewichtsverlies, plus de daarbij behorende positieve gezondheidseffecten.

Vanuit de psychologie heeft de krachtgerelateerde inspanning eveneens voordelen.
Gedrag (in dit geval fysieke activiteit) wordt vaker uitgevoerd wanneer het intrinsiek belonend (leuk) is. Dit geldt voor alle jongeren, maar in dit geval vooral ook voor jongeren die wat zwaarder zijn. Zij kunnen vaak de competitie niet aangaan met hun leeftijdsgenoten bij inspanningen waarbij het gaat om uithoudingsvermogen. Krachtgerelateerde inspanningen kunnen hier uitkomst bieden.